Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos 23, 2015

Kata Kata Hikmah Puisi #1 Muhammad Iqbal

Apabila cahaya matahari mengejar malam seperti penyamun, Tangisku membasahi muka bunga ros, Airmataku membasuh tidur dari mata nargis (bunga), Perasaanku menyedarkan rumput dan membuatnya tumbuh, Petani mencuba kuasa laguku, Disemainya sajakku dan dituainya pedang, Dalam tanah ditanamnya biji tangisku, Dan ditenunnya tangisku dengna taman, sebagai longsin dan pakan, Meskipun aku hanya sebiji zarrah, namun matahari bersinar kepunyaanku:
Dalam dadaku ada seartus dinihari (fajar sidik) Pasriku lebih terang dari piala Jamsyid, Ia tahu perkara yang belum zahir ke dunia, Fikiranku diburu dan dilempar dari pelana seekur rusa, Yang belum melompat keluar dari tempat sembunyi bukan wujud, Indahnya tamanku sebelum daun-daun menghijau: Ros yang belum zahir tersembunyi dalam pakaianku: Ahli muzik bisu olehku di mana mereka berkumpul, Aku tewaskan tali hati alam, Kerana kecapi kebijaksaanku mempunyai irama yang jarang ada: Bahkan pada kawan pun laguku adalah ganjil. Aku lahir dalam dunia sebagai matahari baru,
Aku belu…

Aku Dah Tua

Aku dah tua rupanya.


Ingat lagi benda yang dalam gambar dibawah ni aku jumpa di rumah tokwan.


Rumah tu pun dah roboh dah sekarang.



Bolehkah Surah Yang Sama Pada Rakaat Pertama & Kedua Solat?

Persoalan ini dalam lingkugan ilmu Feqah.


Dulu-dulu sering menjadi tanda tanya bagi saya.


Masa sekolah lagi.


Maklumlah, hanya surat Al-Ikhlas sahaja yang dihafal.



"Boleh ke baca surah yang sama dalam solat rakaat pertama dan kedua?"
"Ada yang kata perlu baca surat yang tinggi dulu rakaat pertama dan surah yang bawah dalam rakaat kedua, betul ke?"

Alhamdulillah, ada jawapannya.







Dengar jawapan Ustaz Azhar Idrus dalam video pedek di Youtube. --->>> Hukum Baca Surah Sama Pada Rakaat Pertama & Kedua Solat.












Daftar Jobdirumah untuk dapatkan senarai kerja sambilan yang boleh dilakukan di rumah.

Kata Kata Hikmah Ujian

Dulu aku sering bertanya;


"Mengapa aku diuji begini, begitu, dan kenapa orang lain tidak pun?"


Rupanya, ia hanya sangkaa bagi diri sendiri sahaja.



Ujian Seorang Tukang Cuci 


Contohnya dalam pekerjaan, seorang tukang cuci melihat boss/pengarah tempatnya berkerja mempunyai pekerjaan dan kehidupan yang sempurna.  Kaya - memiliki pendapatan yang lumayan dan hanya duduk dalam bilik sendiri mengadap komputer.  Kerjanya seperti sangat mudah.



Hidup pasti bahagia.



Kemudian dia berfikir alangkah indahnya jika dia dapat duduk ditempat tersebut.


Tak perlu bekerja penat setiap hari.













Ujian Seorang Pengarah/Boss

Manakala, bagi seorang pengarah/boss ditempat yang sama melihat tukang cucinya sangat bahagia.  Ceria dan gembira setiap hari.  Ada ketenangan melakukan kerja mencucui biliknya.  

Kerjanya sangat mudah, tanpa perlu memikirkan masalah dan tidak perlu membuat keputusan yang berat-berat.


Alangkah indahnya jika tidak berada dikerusi pengarah dan hanya kerja mencuci sahaja.  Kerja aku setiap hari…

Gelisah, Susah, Berdosa dan Nak Bahagia Apa Nak Buat?

Jika Gelisah, Bersikirlah "La haula wala quw wata illa billah".  Ketika Kesusahan, Lazimkanlah "La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zhalimin.Tika Berdosa, Beristighfarlah "Astaghfirullahal adzimBiasakanlah Mengucapkan "Laa ilaha illallah"


Dalam motivasi diri, saya sering bergantung dengan teori-teori dan petua barat yang tidak tahu punca serta riwayatnya.



Banyak pakar-pakar motivasi yang menjadi rujukan. 




Sedangkan, Islam adalah agama yang sempurna disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.




Ia mempunyai panduan yang lengkap dalam menjalani kehidupan.  Matlamatnya bukan sekadar untuk hidup didunia.


Malah, jauh melangkaui menuju kehidupan di akhirat kelak.



Clear bukan?


Matlamat seorang muslim yang mengamalkan cara hidup Islam sebenar adalah negeri akhirat.


Ya, akhirat.



Iaitu kehidupan yang sebenar.



Seorang muslim mempunyai tujuan hidup yang sangat jauh.  Bukan sekadar menyelesaikan masalah didunia yang sementara sahaja.





Bahaya Melihat Orang Di Bunuh

Kata kata hikmah Mata

Ya, 

Sebagai manusia, kita mempunyai dua usur utama iaitu Jasmani dan Rohani.

Untuk akal juga ada 2 iaitu:

Minda Sedar & Minda Separa sedar.



Hasil kehidupan kita adalah dipengaruhi sepenuhnya oleh minda separa sedar iaitu Roh atau unsur rohani.


So, Islam melarang kita melihat orang dibunuh.  Kerana ia akan mempengaruhi minda separa sedar.  Ia akan menghilangkan fokus dan merosakkan mata.

Mata yang mana?

Mata hati kita.  Iaitu daya tumpuan sebenar.

Terutama orang yang sedang belajar.


Terdapat 4 perkara lain yang merosakkan mata:

1. Melihat najis 2. Melihat Orang dibunuh 3. Melihat Kemaluan 4. Membelakangkan Kiblat


* Daftar Segera Jobdirumah Untuk Mendapatkan Senarai Kerja Sambilan

Tak Sangka Traffik Terus Naik Lagi ke 6k

Ingat tak lagi?

Beberapa hari, disebabkan lambat bayar domain traffik blog ini menurun.

Selama 7 hari - 0 pengunjung.

Kena block dengan pihak NetKl.


Aku sangka, kalau dah bayar terus kembali normal.  Rupanya ambil masa jugak nak pulih seperti sediakala.

Sedih betul.


Namun, alhamdulillah hari tu terus naik kepada 3k.  



Semalam naik lagi kepada 6 ribu pageview...  Usaha keras lepas kejatuhan hari tu sikit menjadi.







Dapatlah mengubat kekecewaan.


Komisyen Jobdirumah pun dah masuk balik.  Lega rasa.



Tak bayar domain pun banyak hikmah yang boleh dipelajari. 



Terpaksa guna balik skill-skill lama yang terpendam.  Yang mana dah berkara kena asah balik.  Kotor-kotoran kena cuci semula.


Semoga ianya menjadi ilmu yang bermanfaat dikemudian hari.


InsyaAllah, jika diberi kesempatan akan dikongsikan dalam blog ini. 

Contoh Kerja Yang Ditawarkan Dalam Jobdirumah

Nah...


Ramai yang email tanya contoh kerja Jobdirumah...

Aku sangat faham perasaan dan persepsi orang yang membaca iklan-iklan internet.  


Kerna Aku dan korang adalah sama walaupun berbeza.  Aku bukannya korang, tetapi aku juga tidak lain dari korang.  Mudahnya, aku juga pembaca dan blogger pada masa yang sama.


Normal, kalau korang mempunyai rasa sangsi dan bimbang.



Kerana banyak tawaran kerja di Rumah yang akhirnya hanya meminta anda jadi agen Jualan atau hanya skim Cepat Kaya.

Betul ke kerja di rumah benar-benar wujud?

Bagi mendapatkan kerja di rumah yang sebenar, anda perlu tahu di mana untuk mencari peluang. 

Maksudnya, tempat yang betul-betul ada kerja.

Memang ada banyak peluang pekerjaan di rumah tapi kebanyakan adalah perniagaan di rumah bukan pekerjaan di rumah.



"Pekerjaan di Rumah" dan "Perniagaan di Rumah" adalah 2 perkara yang berbeza.
Perniagaan di rumah - Sebarang jenis program yang anda sertai dan memerlukan anda membuat promosi atau mencari pelangan atau downli…

Yeah Gaji Tak Masuk Lagi

Hari Ni awal-awal pagi lagi berpeluh, beratur di mesin ATM.


Hari yang ceria, 
gemilang, 
cemerlang dan 

terbilang.




Hari yang ditunggu-tungguh ramai penjawat awam seluruh Malaysia, sejak lebih 50 hari lepas.




Gara-gara sambutan aidilfitri, terpaksa merindui kemunculan hari gaji.


Sungguh Istimewa makhluk bernama gaji ini.



Tiba-tiba, orang depan cakap gaji tak masuk lagi.



Alamak!!!

Kecewa...

Hancur...

Luluh hati ini...

Rasa semuanya hampa...


Ada khabarnya kata lepas jam 8.00a.m. nanti.



Semua ni tak akan terjadi kalau bijak susun strategi...



Sama-samalah cari la income lebih sikit, Jobdirumah ada untuk korang-korang yang banyak masa bak online....

Supaya tidak terlalu bergantung sepenuhnya dengan gaji


Mudah jer syarat-syarat kerja sambilan di rumah ni.  Tak perlu pakar komputer pun.... Cuma agak kurang sesuai untuk orang "malas" jer......


Itu jer pesanan ringkas sempena hari gaji yang dinanti ini.

Sekian.


Selamat bergaji semua.  Jangan lupa standby untuk raya haji pulak ye...


Belajar Cara Tulis Iklan Power Dengan Faisal Abdullah

Kawan-kawan selalu mengadu,

Susah betul nak tulis iklan!Kenapa orang lain tulis iklan di Facebook ramai jer komenKo pandai tulis iklan untuk aku tak?Aku bisnes online, tapi tak reti nak promosi, macam mana ye?Orang baca iklan ikut trend ke ar? 

Kalau selalu macam ni bagaimana nak berniaga online?


Sampai sudah tak kemana... 



Apakata....
Jom kita belajar kaedah yang betul. ---->>> Tulis Iklan yang "POWER" cara Faisal Abdullah.




Siapa Faisal Abdullah?

POWER sangatkah dia?


Bagi saya dia mempunyai sesuatu yang orang lain tiada.  Banyak cara saya promosikan Jobdirumah belajar dari Faisal.


Cara dia lebih realistik dan mudah untuk diaplikasikan.  Bukan sekadar teori-teori atas kertas atau cukup memuatkan sebuah e-book sahaja.

Kebanyakan ilmu yang diperturunkan oleh beliau adalah melalui video atau audio.


Cara ini lebih sesuai dalam menuntut ilmu.  



Kita mendengar dan melihat.


Visual dan Audio.






Anda pasti setuju dengan saya lepas baca tentang beliau disini --->>> Cara Tulis Iklan …

Remaja Galak Untuk Dijual Murah RM80

Remaja Galak dikenal pasti.




Kawasan - Machang, Kelantan.




Sesiapa nak beli "Remaja Galak" dengan harga RM80 boleh hubungi Mat.  --->>>  Remaja Galak - Machang, Kelantan.







Hahaha...



Tak tercapai di akal.



Pertama kali baca iklan Mudah.my dalam email langsung tiada dalam gambaran bahawa "Remaja Galak" adalah seekor ayam.


Tiada niat nak promosi, tapi sangat tertarik dengan iklan ini di Mudah.my. 


Seekor ayam untuk dijual dengan harga RM80.  Owner iklan yang bernama Mat meletakkan tajuk iklan beliau "Remaja Galak".



Mungkin bagi peminat ayam biasa dengan bahasa dan penggunaan istilah ini untuk ayam-ayam mereka.


Tapi bagi aku ia sangat unik.



Maksud remaja - mungkin ayam yang diiklankan masih muda.








Selingan santai-santi hari minggu.



Hari ini aku tinggal dua beranak dengan anak.



Nasi dah masak,  lauk gulai ikan pun dah siap tinggal nak goreng ikan jer lagi.





Macam ni lah orang kerja dari rumah.





Okey,


Lepas ni aku nak sambung buat beberapa aritkel lagi untuk promosi Jobdirum…