Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari November 16, 2014

Kadang Kadang Ultraman Cepat Sangat Kecewa

--- --- Sent by WhatsApp



Jangan mudah putus asa... kerana kekecewaan itu perlu di uruskan dengan baik.  
Cuma hadapi dengan senyuman.

Ultraman bila menentang raksasa, selalu menyala lampu merah didada.  Maknanya dia menghampiri kekalahan.  Tetapi dia tetap terus berjuang untuk menyelamatkan bumi.

Akhirnya, dengan nyawa yang sedikit Ultraman mampu mengalahkan raksasa.  Malah, Ultraman lebih kuat lagi dalam tempoh nyawa-nyawa ikan.

Motivasi lampu merah berkelip didada mampu mendorong Ultraman bertindak dengan bersungguh-sungguh sehingga terkeluar jurus-jurus yang melemahkan pihak lawan....

Tapi, perasankah daripada cerita tersebut - Ultraman sukan buat kerja last minit dan menangguh-nangguh.  Saja melambatkan cerita sehingga penghujung baru nak lawan betul-betul.  

Selain itu, Ultraman mudah sangat kecewa, terutama bila tak mampu untuk berlawan dengan raksasa.  Tetapi bagi Ultraman yang rajin tetap meneruskan perlawanan walaupun lampu merah didada dah berhenti berkelip...

Nah.

Ultraman tetap mak…

Bagaimana Tips Mencukupkan Gaji?

Setiap kali gaji pasti tak sampai hujung bulan.



Bagi penjawat awam setiap tahun ada kenaikan.
Tapi
Tak pernah cukup.






Saya nak share perkongsian dari seorang sahabat facebook.  

Ada 7 tips cara untuk mencukupkan gaji. Semoganya ianya memberi manfaat kepada anda.  *Tips ini lebih bermakna untuk penjawat awam yang hanya makan gaji.

Kalau boleh buat semuanya, Alhamdulillah...



Tak perlu lagi lah buat kerja sambilan dirumah. InsyaAllah... cukup dengan gaji yang ada jer...

1. Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah.  Perkara pertama buat, transfer untuk mereka terlebih dahulu.  Banyak atau sedikit, itu tidak penting.  Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah.  Percayalah, duit gaji kita akan cukup.
2. Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada.
3. Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak.  Aqiaqah mereka dah…

Kata Kata Hikmah Fokus Minda Sedar dan Minda Separa Sedar

#Siri Kata kata Hikmah Sistem Menjemput Rezeki.   "When you focus on problems, you will have more problems.

When you focus on possibilities, you will have more oppurtunities.



Kita Adalah Apa Yang Kita Fikirkan



Saya ingin kongsikan dalam ebook Ilmu Senang Parking oleh Azman Aziz ditulis tentang Minda Sedar & Minda Separa Sedar.


Dulu, saya rasa perkara ini sangat sukar untuk faham.


Rupanya ia sangat mudah.


Caranya buat akal kita yang tiada daya upaya ini.  Terus fokus kepada rasa dan rasa kebergantungan "direct" dengan Allah.


InsyaAllah.


Dengan izinNya, mudah kita faham dengan mendalam apa yang dimaksudkan dengan Minda Sedar dan Minda Separa Sedar ini.




----------------
Minda Sedar (Conscious Mind)----------------

Minda ini juga disebut sebagai MINDA FIKIR. Pada bahagian ini, tubuh badan anda akan buat sesuatu yang anda sedang fikirkan.

Setiap hari 90,000 fikiran tercetus di dalam fikiran anda.

Walaupun anda baru saja berkata “Aku tak fikir apa- apa pun”. Tetapi sebenarnya anda baru …

Bagaimana RM10 jadi RM10,000 Dalam Masa 7 Bulan?

Macam tak percaya kan?

RM10 jadi RM10,000 - dalam tempoh 7 bulan.

Boleh ke buat macam tu.

Dalam dunia ni, kalau kena caranya insyaAllah menjadi.  Hukum Allah memang telah ditetapkan.  Pandai-pandai cari, belajar dan aplikasi kaedah yang betul.


Mengikut Formula Dr. Azizan Osman dan berbisnes, beliau menyimpulkan untuk berjaya kena ikut cara ini:
B - Bisnes
A - Akan
N - Naik
G - Guna
K - Kuasa
I - Ilmu &
T - Tindakan

Soalan: 

Berapa besar modal duit diperlukan untuk mulakan perniagaan?


Jawapan: 
Bila anda berniaga dengan ada ilmu, modal bisnes adalah kecil sekecil RM1, bila tidak ada ilmu, berapa juta modal pun tidak akan cukup. Banyak perbezaan mereka yang ada ilmu dengan tidak. #DAO


Insyirah Azhar, penulis ebook Inspirasi KeTuhanan pernah kongsikan ceritanya.  Saya catatkan semula.


"Saya mulakan bisnes ebook dengan modal RM10 untuk ecover ebook. Yang lain, modal tenaga, masa dan ilmu. Sebelum mulakan, saya tuntut ilmu penulisan ebook, dengan menyertai coaching penulisan ebook.


Time tu redah j…

Kata Kata Hikmah Prof. Muhaya Hari Ini Mula Berfikir

Cerita hari ini. 

Bagun Pagi-pagi.

Pelan-pelan buka Mata.


Duduk termenung di birai katil.... kaki terjulur kebawah.



Langsung Otak terfikir.


"...Datang mana cahaya...?"
Tutup mata.

Fikir lagi...

"...Eh!... Gelap gelita... pergi mana pula cahaya tadi...?"

Cahaya didalam atau cahaya diluar?  Dimana tempatnya cahaya?  Kenapa cahaya didalam lebih terang dari cahaya diluar?



Buka mata. 

Bercahaya semula.  



Tiba-tiba muncul soalan....memenuhi ruang fikiran.

Siapakah yang melihat? biji matakah yang melihat? Atau cahaya diluar yang dapat dilihat? Apa ada pada biji mata yang bulat?



Fikir... fikir... fikir... lagi...


Pejam mata kembali....




Rupa-rupanya lebih seronok melihat cahaya didalam.

Tenang.
Aman.
&
Damai.



Alangkah indahnya sentiasa melihat cahaya dari dalam.  Nak mati ke?


Jangan nak tarik selimut pulak...


Ayuh.


Cahaya diluar perlu dipadam dengan terangnya cahaya didalam.  Kerja sambilan dari rumah nak kena buat juga, kalau tak tak dapat income la bulan ni....

2 Assignment tak siap lagi.Pr…

Kata Kata Hikmah Luas Itu Melapangkan

Luas Itu Melapangkan ...


Apabila kita melihat laut yang luas, 

Pemandangan yang luas daripada pandangan atas, kita akan merasa kelapangan hati. Hati akan rasa lebih tenang apabila dapat melihat pemandangan yang luas.
Di kala fikiran kita terasa sempit, oleh sebab tekanan dan aktiviti fikiran yang tidak sihat, kita akan rasa serba gundah-gulana. Kerana pemandangan yang kita lihat sempit.



Rumah yang kondusif itu keperluan ...



Tiap orang diberi kemampuan untuk menjadi kaya. 

Beza orang kaya dan kecukupan adalah Usaha. Beza manusia dan haiwan adalah pilihan dan akal. Dengan akal, kita dapat memilih yang mana lebih baik.


Andai kita berada dalam rumah yang kondusif, yang mempunyai pemandangan yang luas, dengan izin Allah, ia akan membantu untuk memberi kita kelapangan jiwa dan fikiran.


Apabila jiwa terasa sempit, dengan pemandangan yang sempit, oleh sebab itu, fikiran dan perasaan juga menjadi sempit. (Nauzubillahi min zalik)
Oleh sebab itu, adakalanya pantai, laut, puncak bukit akan menjadi tempat …

Kata Kata Hikmah Prof. Muhaya Lihat Apa Kita Fokus

Saya suka memetik kata kata dari Prof. Muhaya kerana ia memberi inspirasi dalam kehidupan.

Ia sangat bermakna.

Saya rasa ia meresapi dalam jiwa.  Mungkin beliau menggunakan pendekatan mengenal kepada Allah.
"Lihat apa kita fokus pada hari ini. Kesyukuran atau Kesukaran.  Ia menentukan kualiti hidup kita hari ini". - Prof. Muhaya
Prof. Muhaya sering memperkatakan tentang dunia dalaman.  
Boleh diertikan sebagai minda separa sedar.



Dunia dalaman ini membentuk kehidupan luaran.  Atau dunia luaran.  
Untuk aktifkan dunia dalaman adalah fokus.

So, beliau mengajar fokus kepada syukur.

Sejauhmana kita bersyukur, ia menentukan kualiti hidup.





* Semoga perkongsian ini bermanfaat.

* Supaya kita bersyukur.