Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember 6, 2009

FILEM 9 NINE

Dua tiga menjak nih aku banyak btol menatap laptop menonton filem2 yang tertangguh..tapi sayang betol KETIKA CINTA BERTASBIH tersekat separuh jalan.

Hari nih nak preview skit pasal satu cite animasi "9". Simple jer tajuk dia. Cite fantasi yang menggambarkan dunia dah takde manusia hasil kerosakan yang dijanakan oleh mesin2 yang diciptakan manusia. Asalnya mesin2 tersebut diciptakan bagi memperkukuhkan lagi sistem pertahanan dan pentadbiran negara. Namun setelah disabotaj, semua mesin2 nih mengambil alih kuasa dan memusnahkan semua manusia dan bumi mengalami kehancuran yang amat sangat.

Tapi sorang saintis telah mencipta beberapa makhluk halus (robot kecik) yang baik dan mempunyai perasaan hasil daripada perasaan saintis tu jugak. Robot yang terakhir adalah yang ke-9. Dan boleh dikatakan filem ini menceritakan bagaimana robot yang kesembilan (9) nih menjadi hero memusnahkan sebuah robot yang paling besar. Robot besar nih seolah-olah mesin utama yang mencipta robot2 lain. Pe…

Papadom - Eksperimentasi Realiti

Menonton karya terbaru karya terbaru Afdlin Shauki membuatkan berkhayal sendirian sambil membayangkan aku sedang menyunyah papadom














Pengarah :

Memang patut filem nih banyak dapat anugerah. Dalam suasana kesedihan masih lagi mampu menonjolkan unsur lawak yang selamba kodok. Dari sudut duniawi siput sedutnya karya beliau dapat memberi kesan kepada bapak2 dan bakal2 bapak yang agak kesibukan. Beliau turut berjaya mengembangkan konseption satu dunia. Afdlin juga tidak membawa lawak splastik dari filem2 sebelum. Beliau berani dengan pemurnian identiti daripada meniru karya2 sebelum dan berjaya mempromosi papadom. Selain itu, filem ni turut membawa aku mengimbau nostalgila di UiTM Shah Alam yang mana hampir keseluruhan lokasi pengambaran di Kampus Induk UiTM Shah Alam. Lawak slumber dan berintelek hampir berjaya. Makanlah Papadom sambil menonton mesti layan...

Afdlin ShaukiSyarikat Penerbit :Tayangan Unggul Sdn. Bhd.Bahasa :Bahasa Melayu Klasifikasi :U - Untuk tontonan umum Tarikh Tayanga…

~KERTAS`

[4]~Kertas~

Kertas terbang melayang-layang
Ingin digapai tidak tercapai
bawa bersama impian yang tak sampai

Kertas terbang putih bersih
belum tercoret tidak terlukis
terjengkit melompat-lompat

Nostalgia ria berputar
Berpusing berpintal ikut irama
bila tiada semua teringat
Termanggu sedih
Wajah berkepala lutut

Kertas kembali
Jatuh kesisi
Putih yang bersih lenyap
Semuanya aku conteng
Koyak dan hanyut

umpama mimpi dalam mimpi