Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari April 5, 2009

Pandangan Kosong Kedai Kopi Tanpa Berladaskan Apa-apa

Dengan kebesaran Allah s.w.t. yang Maha Agung....teknologi maya kini amat membantu didalam penyebaran ilmu, dan zaman sekarang amat penting bagi sesiapa yang sibuk dengan hal duniawi...yang betul-betul tidak berkesempatan. Mungkin nikmat kesempatan tersebut telah ditarik oleh pencipta yang Maha berkuasa...tidak diberi nikmat ruang lapang dan masa...
"Alam maya yang dimaksudkan memberi kita pelbagai pilihan didalam pembacaan minda mengisi makan rohaniah..mata hati..yang tersebar luas dijaringan global hujung jari...sehingga ia mampu memberi ketenangan jiwa...."
Disamping bacaan-bacaan maya pilihan tepat tersebut yang banyak membangunkan jiwa dan memotivasikan diri..saya masih memerlukan bahan bacaan ilmu berhujah...pembacaan buku/kitab yang dibawa dari zaman dahulu sampai sekarang memberi kesan-kesan yang mendalam bergantung kepada keselesaan dan kefahaman seseorang. 

Namun kefahaman dan miniat manusia berbeda-beda.
Pembacaan ilmiah dari buku membolehkan saya memberi cukup tum…

Resah Sendiri Lagi...

"KLBF, dah dekat..ko pegi tak nanti"

"Tak pasti lagi la..sebab jadual terlalu padat..jauh plak tu.."
"dulu bleh la..dekat je dengan tempat kerja.."

Terkenang lagi perbualan dengan seorang rakan sekerja..di pejabat. Memang benar KLBF(KUALA LUMPUR BOOK FAIR) sentias dinanti-nanti saat kemunculanya..namun kini saya sering resah dengan pelbagai tangungjawab yang diamanahkan. Resah memikirkan pelbagai perkara baru semenjak bertukar kerjaya. Kerjaya sekarang amat berat dirasakan..

Resah sendiri lagi...mengenangkan kurangnya pembacaan semenjak disini..jauh terdampar kesorangan. Sayu melihat beberapa novel dan buku yang masih belum habis di selak. Resah mengenangkan betapa rugi nya masa hanya memikirkan hal-hal dunia yang tidak terhenti-henti.

Membuatkan saya terkenang lagi kata-kata abang long:

"Mana-mana pun hang pegi.. jangan tinggalkan amalan membaca...sekurang-kurangnya satu muka surat sehari"

"Erm..insyaAllah...orang cuba.."

Namun sekara…

Kisah Luka Yang Gembira...untuk tatapan bersama...

Pernah seketika dulu saya rasa saya tak berguna..
Masa dalam kelas kawan-kawan semua tak suka..
Saya nak 'join', kawan kata saya menyibuk..
Ada pula yang kate saya kuat emo..
Sikit-sikit nak marah..

Padahal sebenarnye saya nak tegur mereka buat bising masa belajar..
Lepas tu saya cuba buat lawak
kononnya nak tarik perhatian orang lain
saya paling gembira bila ada orang gelak bila dengar lawak saya
terutamanya pelajar-pelajar perempuan..
Budak-budak lelaki semua kata saya 'mat capub' (cari publisiti)..
tapi saya tak kesah..

asalkan ada yang terhibur..
Tapi saya tetap merasakan kekosongan..
Memang lumrah manusia..
Seoarang lelaki akan tertarik kepada wanita
Macam itulah yang saya rasa..
Saya tengok kawan-kawan dah ada yang 'couple'..
Di dorm sms awek sampai pagi..
ada yang call awek sampai satu malam boleh habis 10 ringgit..
Saya mula berfikir..
"Adakah aku perlu BERCINTA?"
Dengan menggunakan akal seorang pelajar tingkatan 4 itu..
saya pun mula menanam tekad untuk ber'cou…